شناسهٔ خبر: 107784 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

معاون مسکن و ساختمان اداره‌کل راه و شهرسازی استان اصفهان مطرح کرد؛

ساخت و ساز در حریم کوه سفید شهر درچه فاقد وجاهت قانونی است

پروژه ساختمانی کوه سفید اصفهان معاون مسکن و ساختمان اداره‌کل راه و شهرسازی استان اصفهان گفت: ساخت و ساز در حریم کوه سفید شهر درچه فاقد حقوق مکتسبه قانونی بوده و تعدیل برج‌های ساخته شده در این حریم نیاز به اظهارنظر مراجع قضایی دارد.

امیر زاغیان معاون مسکن و ساختمان اداره‌کل راه و شهرسازی استان اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی(اصفهان)؛ در خصوص برج‌سازی‌هایی که منجر به مخدوش شدن کوه سفید در محدوده شهر درچه اصفهان شده است اظهار داشت: این کوه در شرق شهر درچه و مرز بین شهر اصفهان و شهر درچه واقع شده است که با توجه به قدمت بسیار بالای آن یک میراث طبیعی و علمی در استان اصفهان و شهر اصفهان محسوب می‌شود.  

وی افزود: این کوه و اراضی پیرامون آن از سمت غرب شهر اصفهان به عنوان یک نماد و درگاه ورودی شهر بوده که منظرگاه زیبایی را نیز فراهم ساخته است. همچنین به دلیل وجود ارزش‌های منحصر به‌فرد طبیعی می‌تواند زمینه گردشگری بسیار خوب علمی را برای مشتاقانش‌ فراهم آورد.  

معاون مسکن و ساختمان اداره‌کل راه و شهرسازی استان اصفهان گفت: با توجه به اینکه کوه سفید دقیقا نقطه مرزی تقسیمات کشوری اصفهان و درچه است به نظر می‌رسد در سنوات گذشته مورد کم توجهی یا بی مهری قرار گرفته است.  

وی ادامه داد: در تمام طرح‌های بالا دست تفصیلی و جامع، اراضی پای کوه درچه تماماً به عنوان اراضی پای کوهی و محیط طبیعی دیده شده و هیچ کاربری مسکونی و یا حتی کاربری‌هایی که منجر به خدماتی که ساخت و سازی در آنها قرار گرفته باشد دیده نشده است.  

زاغیان با بیان اینکه متاسفانه در سنوات گذشته ساخت و سازهایی در حریم کوه سفید انجام گرفته است تصریح کرد: این ساخت و سازها هیچ گونه حقوق مکتسبه قانونی ندارد و به نوعی تجاوز به حقوق عامه تلقی می‌شود.  

وی در خصوص امکان تعدیل برج‌های ساخته شده در این منطقه و کوتاه شدن ارتفاع آن اذعان داشت: مطابق با ماده ۳۴ و ۳۵ قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان، نظارت عالیه بر ساخت و سازهای در حال انجام صورت می‌گیرد و در صورت وجود تخلف منجر به جلوگیری یا توقف ساخت و ساز می‌شود، لیکن در این خصوص موضوع آن به مراجع قضایی مرتبط شده و اظهارنظر آن مراجع را نیاز دارد لذا تعدیل برج‌های حریم کوه سفید از تصمیم اداره‌کل راه و شهرسازی استان خارج است.